Vanliga frågor & svar

Fakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, prishöjningar, lagerhållning, eventuellt oriktigt angivna produktbeskrivningar/tekniska specifikationer samt för slutförsäljning.


Hur returnerar eller byter jag vara?
Vi vill självklart att du ska vara nöjd med din vara och ha möjlighet att öppna förpackningen och titta närmare på produkten. Om varan inte är som du har föreställt dig har du 30 dagars öppet köp när du handlat hos oss. 

Retursedel finner du här!

Tänk på att om du har köpt en produkt, så är etiketten/emballaget/kartongen/förpackningen en del av varan. Så tejpa eller skriv inte direkt på den. Du får dock självklart öppna förpackningen så att du kan se och känna på varan. Observera att vi inte kan ta emot paket som måste hämtas på ett utlämningsställe, så skicka ej t ex. rekommenderat brev.

Hur gör jag om jag har fått fel vara?
Har du fått fel artikel skickad till dig eller om varan inte är i förväntat skick kontaktar du vår kundservice detta inom 7 dagar efter att du mottagit leveransen så ska vi hjälpa till att lösa det. 

Hur gör jag om jag fått en trasig/felaktig vara?
Ibland händer det dessvärre att en vara inte uppfyller den kvalitet som önskas och då hjälper vi dig självklart att reklamera.

Följ nedan steg och komplettera ditt ärende med information så kan vi hantera ditt ärende snabbare:

Vid reklamation av kläder, skor, inredning, leksaker:
- Skicka ett ärende till oss via vårt webformulär på kundservice sidan
- Bifoga alltid ordernummer vid en reklamation
- Beskriv felet på produkten
- Bifoga alltid bild på den skadade varan/varorna så vi ser vad problemet är
- Vi hanterar därefter ditt ärende så snart vi kan och återkommer till dig så snart vi har fått besked från leverantören.

Vid reklamation av barnvagn:
- Skicka ett ärende till oss via vårt webformulär på kundservicesidan
- Bifoga alltid ordernummer vid en reklamation
- Beskriv felet på produkten
- Bifoga alltid bild/video på vagnen så vi ser vad problemet är.
- Bifoga alltid serienummer på din vagn samt tillverkare. Serienummer hittar du oftast på chassit vid hjulen eller vid din varukorg.
- Vi hanterar därefter ditt ärende så snart vi kan och återkommer till dig så snart vi har fått besked från leverantören.

Vid reklamation av bilbarnstol:
- Skicka ett ärende till oss via vårt webformulär på kundservicesidan
- Bifoga alltid ordernummer vid en reklamation
- Beskriv felet på produkten
- Bifoga alltid bild/video på vagnen så vi ser vad problemet är.
- Bifoga alltid serienummer på din vagn samt tillverkare. Serienummer hittar du oftast på sittdelen eller ryggen på stolen.
- Vi hanterar därefter ditt ärende så snart vi kan och återkommer till dig så snart vi har fått besked från leverantören.

Om du behöver komma i kontakt med oss angående din reklamation, ber vi dig att alltid svara i samma mail där du skickade in din reklamation, då har vi alltid ett ärendenummer att referera till.

Vi ber dig avvakta då en reklamation kan ta några dagar att få svar på. Vårt absoluta mål är självklart att lösa ärendet så fort som möjigt.

Vid en eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

3 för 2 kampanjer?
Vid kampanjerbjudanden om ”ta 3 betala för 2” erbjuder vi den billigaste varan gratis.

Retur paketerbjudanden?
Har man köpt flera varor i ett så kallat paketerbjudande eller ” ta 3 betala för 2” så måste samtliga varor returneras vid retur, det går ej att returnera enstaka varor då detta är just ett paketerbjudande.
Byte av storlek eller färg går dock bra i dessa fall med bifogad retursedel. Vid eventuell reklamation av vara, vänligen kontakta kundservice.

Var är min faktura?
Din faktura mailas alltid ut till den mailadress som du angivit hos babyshop.se med avsändare ”Klarna”, som är vår fakturapartner. Fakturan mailas i samband med att vi skickar din beställning till dig.

Har min beställning gått igenom?
Om du är osäker på att din beställning gått igenom finns det flera sätt att kontrollera detta.

- När ordern lades ska du ha fått upp en sida med rubriken ”Din order”.
- En orderbekräftelse ska ha skickats till din angivna mailadress.
- Du kan se din order under ”Din sida” när du loggar in på babyshop.se.

Kan jag göra ändringar, lägga till eller avbryta en beställning? 
- Vi hjälper dig att ändra leveransadress om denna blivit fel. Det går dock inte att ändra adress om man valt faktura som betalsätt då måste beställningen av säkerhetsskäl alltid skickas till den adress där du är folkbokförd.
- Det är inte möjligt att lägga till eller ta bort varor i en befintlig order. Däremot kan du göra en ytterligare beställning om du vill göra tillägg, så korrigerar vi fraktkostnaden i efterhand
Kontakta vår kundservice så bekräftar vi när/om ändringen har kunnat göras.
- Om du av någon anledning ändrar dig och inte längre vill ha din leverans, behöver du kontakta oss omgående för att avbryta denna då din order behandlas omgående i vårt lager. 

Var är mitt paket?
Du kan spåra ditt paket med det kollinummer som mailas till dig i samma stund som ordern skickas från oss. Du kan följa paketets gång genom att fylla i ditt kollinummer på speditörens hemsida.

Vad händer om min beställning blir försenad?
Vid en eventuell försening så har du rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny leveranstid. Vill du häva ditt köp på grund av fördröjd leveranstid och har förskottsbetalat så förs pengarna tillbaka till ditt konto inom ett par dagar. Lägg dock märke till att alla varor som du kan köpa alltid skall finnas på lager så förseningar uppstår endast om det har blivit något fel på vårt lager.

Jag kan inte beställa på hemsidan?
Har du problem att beställa på hemsidan kan det exempelvis bero på att du försöker att betala med ett kontokort eller betalsätt som vi i dagsläget inte har något samarbete med tex med VISA Electron eller American Express. Du kan inte heller välja betalsätt ”Faktura” eller ”Delbetalning” om paketet ska skickas till annan adress än den du är folkbokförd på.

Vad har ni för fraktkostnad?
29 kr på ordrar inom Sverige, fri frakt på ordrar över 499 kr!
Vid hemleverans är kostnaden 99 kr oavsett ordervärde. 

När skickas min beställning?
Vi strävar efter att alla ordrar skickas inom en arbetsdag. Därefter tar leveransen inom Sverige 1-3 arbetsdagar med PostNord.

Jag kan inte logga in med mina inloggningsuppgifter, varför?
Kontrollera först att du använder rätt e-mailadress. Om du fortfarande inte kan logga in är det enklast att skicka efter ett nytt lösenord på sidan "Glömt lösenordet?". Där fyller du i din e-mailadress och får då ett mail med en länk. Länken klickar du på för att skapa ett nytt lösenord att logga in med.

Kan du fortfarande inte logga in är du välkommen att kontaktar du vår kundservice via vårt webformulär på kundservicesidan så hjälper vi dig. Skulle ovannämnda alternativ inte stämma in på dig vänligen, om möjligt, ta en skärmdump på hur det ser ut när problemet uppstår och kontakta vår kundservice vi vårt webformulär på kundservicesidan.

Jag kan inte beställa fler av en vara – vad betyder det?
Hos oss kan man enbart beställa varor som finns i lager. Detta för att vi ska kunna hålla våra snabba leveranser. Försöker du köpa fler antal varor än vad det finns i lager kommer det inte att gå. Systemet går då automatiskt tillbaka till det antal som finns i lager.

Använder ni er av cookies? Och vad är cookies?
På vår hemsida använder vi cookies. Det är pyttesmå filer som innehåller information som överförs till din dators hårddisk. De låter oss förstå hur du använder vår webbplats och hjälper oss att se till att vi kan ge dig den bästa och mest personliga service som vi kan. Cookies kommer inte att påverka din dator på något sätt. Den information som samlas in av våra kakor är:

• Vilken typ av webbläsare och operativsystem du använder.
• Vilken webbplats du besöker oss från.
• Vilket datum du besöker oss.
• Hur ofta du besöker oss.
• Hur länge du stannar på vår hemsida.
• Vilka av våra sidor du besöker.

Oroa dig inte, ingen av denna information kan identifiera dig som individ. Informationen används bara för att få reda på hur du som besökare använder vår hemsida. Cookies har massor av fördelar för både dig och oss.

• De tillåter oss att lagra information om dina preferenser, så att vi kan optimera vår hemsida efter de saker du gillar.
• De gör så att dina sökningar på vår hemsida går snabbare.
• De tillåter dig att göra köp hos oss.
• De ger oss mer information om hur många besökare vi har och vad ni gillar och inte gillar på våra sidor.

Om du inte vill ta emot våra cookies kan du stänga av dem i din webbläsare, men notera att detta kommer att påverka hur vår hemsida fungerar, och du kommer inte att kunna genomföra köp på webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas, så att du inte får den bästa möjliga upplevelsen.

Om du fortsätter att använda vår hemsida utan att ändra dina inställningar, utgår vi från att du är glad att ta emot våra cookies.

Vad gäller vid kampanjer med*?
När vi har kampanjer kan det finnas vissa villkor och restriktioner, dessa kan du läsa mer om här.

En vara som jag köpt är nu på rea, kan jag få mellanskillnaden tillbaka?
Det svårt för oss att veta om och när något kommer på rea så tyvärr är det inte möjligt för oss att betala tillbaka mellanskillnaden på varor där priset går ner vid en rea eller kampanj.

Jag är under 18 år, kan jag handla då?
Om du är under 18 år så måste du alltid ha målsmans tillstånd för att kunna beställa hos oss.