Babyshop Magazine

Guider
Inspiration

Brand talk: A Happy Brand

A Happy Brand tror på kraften färger har och skapar därför sina basplagg i glada färger. Men vi ville veta mer om det glada märket. Vi ställde några frågor till designer Katarina Irenius om företagets filosofi, arbetet med en hållbar produktion och kärleken till barnens plagg.

HEJ A HAPPY BRAND! HUR MÅR NI?

– Vi mår så bra det går under corona-omständigheterna, men tänker mycket på dem som inte har det så bra som vi i Sverige. Vi ser ljuset med vaccinationer och längtar efter att kunna umgås och jobba som vanligt. Vi vill hälsa på våra fina leverantörer!

BERÄTTA OM A HAPPY BRAND. VI VILL HÖRA ALLT OM ER RESA.

– Vi startade A Happy Brand för att vi vill erbjuda välproducerade och ekologiska baskläder till en vänlig prislapp. Vi upptäckte att det inte riktigt fanns någon annan som gjorde just det riktigt bra. Många av våra plagg görs dessutom i riktigt starka och härliga färger, vilket våra kunder verkar uppskatta. Man blir ju glad av färg!

VAR KOMMER KÄRLEKEN TILL BARNKLÄDER IFRÅN?

– När jag själv fick barn kom kärleken till barnkläder och jag märkte att jag saknade bra baskläder i klassiska färger i bra kvalitet. Det var så idén till A Happy Brand föddes.

VAD INSPIRERAR ER?

– Mycket men framförallt glada barn! Finns inget bättre. :-)

OM NI SKULLE BESKRIVA MÄRKET MED TRE MENINGAR, HUR SKULLE DET SE UT?

– A Happy Brand tar fram tidlösa och neutrala baskläder i glada färger. Baskläder som produceras så hållbart möjligt och med snälla priser. Plagg från A Happy Brand är gjorda för att hålla länge, vilket gör plaggen till bra investeringar både som nya och som begagnade.

HUR TÄNKER NI KRING HÅLLBARHET OCH VAD GÖR NI FÖR ATT FÖRBÄTTRA DEN?

– Enligt oss finns det otroligt många aspekter av hållbarhet. Det vi tycker är allra viktigast och till stor del valt att fokusera på är att endast välja ekologiska material, att plaggen har en klassisk design och kommer i färger som håller över tid och funktioner som gör att plaggen kan användas längre. Exempelvis så har alla våra bodies dubbla rader knappar i grenen, alla ärmar och ben på babyplagg har uppvik som kan vikas ned för att förlänga och därmed inte växas ur lika fort. Under 2021 har vi dessutom startat processen för att GOTS-certifiera oss själva utöver att arbeta med GOTS certifierade leverantörer för att få ännu bättre kontroll över vår produktionskedja. Vi tycker att det är viktigt att belysa att produktion av nya kläder idag inte kan vara 100% hållbar, men att vi gör så mycket vi kan för att göra det så bra som möjligt. Något annat vi fokuserar mycket på är att ta kontroll över hela produktionskedjan, vilken gör att vi är fullt transparenta kring leverantörsinformation ut mot våra kunder. Det tycker vi är väldigt viktigt!

KAN NI BERÄTTA LITE OM PROCESSEN KRING SKAPANDET?

– Hela vår idé bygger på att skapa plagg som är hållbara och inte är särskilt trend- eller säsongsbundna. Vår tanke är därför att göra tidlösa, klassiska modeller som håller säsong efter säsong. Detta innebär att våra kollektioner inte enbart innehåller nyheter utan även tidigare modeller som vi vet uppskattas, vårdas och används av våra kunder under lång tid. Man ska kunna bygga en bra basgarderob till sina barn med hjälp av våra kollektioner och hitta sina favoriter i vårt sortiment. Barn växer ju snabbt och därför blir kraven på hållbara plagg ännu större för dem. Inget gör oss gladare än plagg som ärvs av kusiner och kompisar efter att man själv vuxit ur dem.

En av våra styrkor är också det nära samarbete vi har med våra leverantörer. Vi tror att det är hela kärnan i processen och nyckeln för att skapa plagg som älskas och bärs av många.


VAD ÄR ER VISION OM FRAMTIDEN? VAD KOMMER HÄRNÄST?

– Vi hoppas på större tillgänglighet för mer cirkulärt mode! Mer smidiga plattformar för försäljning av begagnade kläder, mer uthyrningstjänster såsom Hyber. Med andra ord tjänster som hjälper oss leva med mindre slit och släng och mer design som sträcker sig över tid och inte är lika säsongs- eller trendberoende. Tanken är ju att våra plagg ska användas under lång tid och ärvas av någon annan när de är urvuxna.

HUR SER FÖRETAGETS FILOSOFI UT?

– A Happy brands filosofi har alltid varit att skapa bekväma, sköna och hållbara kläder för barn. Vi är inte särskilt trendbundna utan tanken är att det vi tar fram ska vara tidlöst och säsongslöst. Vi har en stor glädje i det vi gör och det hoppas vi speglar av sig på våra kunder.

TACK! EN SISTA FRÅGA, FINNS DET NÅGOT NI VILL REKOMMENDERA?

– Ja, vår lilla kapselkollektion som släpps i juli med ett pride-inspirerat hjärtmönster! Klassiska Happy-plagg med en hyllning till LGBTQ-communityt!