Babyshop Magazine

Guider
Inspiration

Behind the brand: Reima

I över 70 år har Reima arbetat för glädjen i att kunna leka utomhus och de har den största ambitionen att fortsätta vara världens ledande expert på utomhuskläder för barn. Vi fick en pratstund med RIIKA PAAKKUNAINEN, COMMUNICATIONS MANAGER höra mer om arbetet med detta plus företagets historia och framtidstankar.

HEJ REIMA OCH RIKKA! VAD ROLIGT ATT HA ER MED HOS OSS PÅ ETT BRAND TALK. HUR MÅR NI?

– Tack att vi får vara med, och tack för frågan! Som tur är mår vi riktigt bra, fast de rådande omständigheterna som varit krävande. Hoppas ni också mår bra.

BESKRIV REIMA MED TRE ORD.

Rättvis, pigg, okomplicerad. Jag menar rättvis pålitlig och ärlig också. Kraft och mod är vår inställning – Reima betyder pigg på engelska. Och okomplicerat speglar lätthet, ingen onödig tvätt och enkelhet, inga onödiga krusiduller.

VAR KOMMER KÄRLEKEN TILL BARNKLÄDER IFRÅN, VAD INSPIRERAR ER?

– I våra tidiga dagar, hade vi framför oss en nation vars mammor hade fått testa på arbetslivet och ville fortsätta där. Stora ålderskullar föddes, och de behövde fabrikstillverkade kläder som var prisvärda, men ändå hållbara nog och av hög kvalitet för hälsosamma utomhusaktiviteter och fartfylld lek både på dagis och på landsbygden. Man skulle kunna säga att vi fortfarande gör samma sak, med ett ännu större hjärta, eftersom det inte är självklart att dagens barn får vara ute och träna så mycket som de behöver för sin hälsa.

VAD ÄR ER VISION OM FRAMTIDEN? VAD KOMMER HÄRNÄST?

– Att bromsa klimatförändringen är vår absoluta prioritet. Det innebär att minska konsumtionen. Vi testar lösningar som främjar återvinning av kläder och ökar också ständigt andelen återvunnet och organiskt material i våra produkter. Dessutom, naturligtvis, är ryggraden i vår försäljning starka, hållbara klassiska modeller.

BERÄTTA OM REIMA. HUR BÖRJADE ALLT OCH VAR ÄR NI IDAG?

– Allt hände efter andra världskriget år 1944, när det var brist på textiler. Då började vår nya klädfabrik i Kankaanpää, Finland att använda sig av militärens gamla snökläder och tält för att göra nya material av dem. Därifrån har vi gått en lång väg från att erbjuda kläder till hela familjen, till att göra professionella sportkläder, och år 2004 landat på beslutet att fokusera endast på barnkläder. Jag tror detta var det smartaste beslutet vi gjort, då vi konstant vuxit sedan dess.

HUR DEFINIERAR NI KÄNSLAN I DEN NYA KOLLEKTIONEN?

– Naturen har varit en inspirationskälla, den nordiska skogen och särskilt en av dess sötaste hjältar, den lekfulla uttern. Färgkartan för Reimas outfits är traditionellt mycket mer sportig och ljus, men nu finns det ännu mer jordnära nyanser. En nyhet och specialitet är vuxenjackan Innostus, som vi verkligen är glada och stolta över – för första gången på sjutton år kan mammor nu också njuta av samma Reimakvalitet som deras barn!

HAR NI NÅGON FÖRETAGSFILOSOFI?

– Vi tillverkar produkter för barn, så barnet är alltid i centrum för oss - deras hälsa och framtid är viktigast för oss. Idag förändras världen snabbt och man måste hänga med i svängarna. Vi har en mycket okomplicerad och lätt organisation med en snabb takt. Detta är roten till det mycket populära Reima- ordspråket "förlåtelse är lättare att få än tillåtelse".

HUR TÄNKER NI KRING HÅLLBARHET OCH VAD GÖR NI FÖR ATT FÖRBÄTTRA DEN?

– Man kan säga att hållbarhet verkligen är djupt kodad i Reimas DNA; både hållbarhet i form av ansvar och hållbarhet ”durability”, och i kläder är slitstyrka just vårt ansvar. Ingen produkt kan hållas ansvarig om den inte tål användning eller tvätt och inte är ändamålsenlig, eller om dess design går ut mycket snabbt. Det vill säga tvättbara klassiker är våra styrkor. Och om ansvarsfullt producerade och eller återvunna material fortfarande har använts i produkten, kommer vi att lämna våra barn med mer än bara skräp.

KAN DU BERÄTTA LITE OM PROCESSEN MED SKAPANDET AV EN NY KOLLEKTION?

– Puh. Våra designers lyssnar med känsligt öra på feedback från våra återförsäljare och konsumenter, forskningstrendprognoser och funderar på vad vår egen syntes av allt detta skulle vara. En touch av kreativitet, drömmar, och sedan föds det, som ett team. Vi designar vår modell själva, så vår process skiljer sig ganska mycket från vissa klädmärken som bara skickar ritningen till kontraktstillverkaren.

EN SISTA FRÅGA, FINNS DET NÅGOT NI VILL REKOMMENDERA?

– Vi vill rekommendera vår nya vuxenjacka Innostus. Bara för den orsaken att mammor också får testa på den bra kvaliten som Reima har. Och släng på ett par skor i våra största storlekar på det? Till barn rekommenderar jag Kulkija, och att de registrerar jackan. Då kan de följa med vart jackan far vidare då den är för liten och går vidare till nästa hem.